Sunnuntaina Suomenhevosten Laatuarvostelussa vuorossa oli 4-vuotiaiden askellaji- ja rakennekoe, sekä 5-vuotiaiden estekoe.

Kolmen hevosenn ryhmissä suoritettua 4-vuotiaiden askellaji- ja rakennekoetta Ypäjä-hallissa arvioivat Kerstin Nyberg ja Marianna Paavolainen.
Voiton vei ruuna Tukkilan Hidalgo (Kuningas Ässä - Tukkilan Humpuuki - SIlvolan Hemminki, kasv. Outi & Heikki Tukkila, om. Riikka Hahl) pistekeskiarvolla 8,36.
Toiseksi sijoittui myös parhaana estehevosen palkittu ori Turkan Veikka (Knuutilan Veikko - Katin Purjetar - Suikun Ero kasv. & om. Satu & Arto Turkka) , pistein 8,35.
Kolmannelle sijalle myös ikäluokkansa parhaana tammana palkittu Pirtintien Ebba (Lakeuden Säihke - Pirtintien Aurora - Pellervo, kasv.& om. Marika Mäkelä) pistein 8,08.
Parhaana askellajihevosena palkittiin ori Loiste Priimus ja parhaana pienhevosena Kultsin Kunkku.

Askellajikoetta arvioinut Kerstin Nyberg kehui erityisesti kärkeen sijoittuneiden hevosten osalta hyvää työtä joka niiden koulutuksessa on tehty.
”Hevoset esitettiin taitavasti, näkee että koulutuksessa on edetty oikein, ja pohja tulevaan on tehty hyvin. Toivottavasti näemme näitä hevosia tulevaisuudessa myös kisaradoilla” jatkoi Nyberg.
Estekoetta eilen arvioinut Raija Jensen oli ilahtunut mukana olleiden 4-vuotiaiden laadusta. ”Tässä ikäluokassa näki selvästi kuinka suomenhevosratsujen taso on vuosien aikana noussut”, Jensen totesi.

5-vuotiaat suorittivat estekokeessa viiden esteen radan jota arvioivat Raija Jensen ja Carl-Harry Frey.
Parhaan 5-vuotiaana palkittiin tamma Leonora (Hessin Leevi - Lilli Neiti - Kuningas Ässä, kasv. Sirpa Littunen, om. Ulla Lintala) pistekeskiarvolla 7,96. Leonora palkittiin myös parhaana estehevosena ja lisäksi se oli luonnollisesti myös ikäluokkansa paras tamma.
Toiselle sijalle ruuna Ypäjä Nuotti (Tosi-Romeo - Natsos - Samuli, kasv. & om. Hevosopisto Oy) pistekestiarvolla 7,95 ja kolmanneksi tamma Valo Rols (Turon Into - Loisto Vilppi - NIkolai H, kasv. Ilkka Huikkala, om. Senja Carlsson) pistein 7,70.
Paras askellajihevonen tässä ikäluokassa oli kahdeksanneksi kokonaistuloksissa sijoittunut ruuna Vinha-Into, ja paras pienhevonen ruuna Pikkupuhuri.

Sekä tänään estekokeessa hevosia arvioinut Raija Jensen, että eilisessä askellajikokeessa toisena tuomarina toiminut Rosali Kivitie olivat yhtä mieltä siitä, että 31 hevosen joukosta parhaat erottuivat selvästi edukseen paitsi laadullisesti, myös hyvin tehtäviinsä valmisteltuina.
” Laatuarvostelun tehtävät vastaavat hyvin nuoren suomenhevosen peruskoulutuksen polkua, riippumatta siitä mitä suunnitelmia hevosen tulevaisuuteen on tehty, tai vaikka jatkossa olisikin jatkossa tarkoitus keskittyä enemmän vain toiseen lajiin”, miettivät sekä Jensen etä Kivitie.
” Tehtävät ovat sellaisia, että niissä onnistuminen vaatii kuitenkin jo vähän harjoittelua. Lisäksi kahtena päivänä vieraassa paikassa suorittaminen voi sekin olla nuorelle hevoselle vielä uutta. Tästä syystä hevosen johdonmukainen kehittäminen pidemmällä aika välillä onkin tärkeää jotta uuden paikan ja tilanteen aiheuttama jännitys ei vie kaikkea puhtia ja estä hevosta esittämästä parastaan ”, toteavat tuomarit.

Tänä vuonna kaikissa ikäluokissa voittajat palkittiin Päivi Laineen Suomenhevosrahaston 200€ stipendillä. Lisäksi tapahtumaan oli saatu mukaan hieno joukko yhteistyökumppaneita, jotka vastasivat muista palkinnoista erilaisin tuottein sekä lahjakortein.

Molemmissa ikäluokissa palkittiin lisäksi lupaava tulevaisuuden tähtihevonen Krafft Shining Star -palkinnolla joka sisältää yksilöllisen ruokintasuunnitelman sekä siihen kuuluvat Krafft -rehut. 4-vuotiaissa tämän palkinnon saajaksi valittiin Turkan Veikka ja 5-vuotiaissa Usvapellon Jade.

Lämpimät onnittelut hevosten kasvattajille, omistajille sekä koko taustatiimeille hienoista hevosista ja niiden kanssa jo tähän mennessä tehdystä hienosta työstä!

Kokonaistulokset löytyvät tapahtuman nettisivuilta; LINKKI

Kuvat: Leena Kahisaari

4-v voittaja Tukkilan Hidalgoa onnittelemassa Hevosopistolta Kaisa Kähö, Krafftin edustaja Tiina Seppälä, hevosen omistaja Riikka Hahl, Ypäjän Hevosystäväinseuran edustaja Helena Janson, tuomariston edustaja Kerstin Nyberg sekä Ypäjän Hevosystäväinseuran Sh-Laatuarvostelun järjestelyistä vastaavana Susanna Frey

5v voittajaja, Leonora